Monday 9 January 2012

Gua di Malaysia

BATU CAVES
Batu Caves Temple  klik here for more info on Batu Caves

Batu Caves terletak 13km (tujuh batu) di utara ibu kota Kuala Lumpur. Ianya adalah tempat suci bagi kaum Hindu di Malaysia selain menjadi tempat pelancongan utama kepada pengunjung dari luar negara. terdiri daripada tiga gua utama dan beberapa lagi yang lebih kecil. Gua-gua tersebut diperbuat daripada batu kapur dan 400 meter panjang dan 100 meter tinggi.


Hutan Rekreasi Bukit Kubu


Hutan Rekreasi Bukit Kubu adalah tempat yang bagus untuk berehat dan bersantai. Mana-mana sahaja anda melihat, bukit ini menawarkan pemandangan panorama sawah padi, bukit hijau ke utara menuju ke Thailand, ladang-ladang tebu dan gugusan pulau-pulau barat dan selatan yang Langkawi merupakan keistimewaan tempat ini. Taman rekreasi adalah gua batu kapur semulajadi di  Wang Pinang.

                                               Sam Poh Tong Temple

Sam Poh Tong ialah sebuah kuil gua terkenal yang terletak di Gunung Rapat, kira-kira 5km selatan Ipoh. Ia dikatakan menjadi kuil gua terbesar di negara ini, dan merupakan karya seni yang menarik dengan pelbagai patung-patung Buddha yang diiringi antara stalaktit dan stalagmit.




No comments:

Post a Comment